tiistai 19. huhtikuuta 2016

Lasihimmeli

En tiedä, mikä minua himmelien teossa viehättää, mutta palaan niihin aina vaan. Olen surffaillessani monet kerrat ihaillut lasiputkista tehtyjä himmeleitä. Mutta aina päätynyt perinteisiin olkiin. Äskettäin vieraillessani Raision Machiassa silmiini kuitenkin osui pitkiä lasihelmiä. Joten niitä myös kulkeutui kotiini.

Olen monasti pohtinut sitä, kuinka voisi siististi peittää olkien/helmien päiden liitoskohdat. Minua kun joskus jää niin häiritsemään niiden "suttuisuus". Sinooperi Homesta matkaani tarttuikin tämän himmelin tulevan omistajan toiveesta kirkkaanvärisiä hiottuja lasihelmiä. Vielä vähän kalastussiimaa ja aamupäivän lopputulos näytti tältä.


Kuvaushetkellä satoi vettä. Kuinka kauniisti tämä kimmeltääkään auringonpaisteessa! Näitähän voisi tehdä erivärisillä palluroilla, vaikka joka kuukaudelle omansa...


Tänään on valkosipulin päivä. Valkosipulin, tuon niin maukkaan, terveellisen ja pahaa hajua aiheuttavan vampyyrinkarkoittajan päivä. Valkosipuleita löytyy kymmeniä eri lajikkeita. Netissä on Valkosipulien Atlas -sivusto, josta niitä voi bongailla.

Valkosipuli on tuhansia vuosia vanha viljelyskasvi, jota kasvatettiin täällä pohjoisessakin jo viikinkiaikana. Ravitsemuksellinen käyttö on varmasti kaikille tuttua. Grillatut kokonaiset valkosipulit hyvän pihvin kera, marinoidut valkosipulinkynnet vaikka salaatissa, valkosipuliperunat, valkosipulisoppa, valkosipulijätski... Listaa voisi jatkaa loputtomiin.


Terveyshyödyt ovat hyvin tutkittuja ja kiistattomia. Auttaa sydäntä ja verisuonistoa, alentaa haitallista kolesterolia, on antibiootti, sienen ja hiivankarkottaja, auttaa sokeritasapainoa, ehkäisee syöpää, jotkut jopa väittävät valkosipulin estävän vanhenemista. No, niin tai näin, minä pidän sen mausta. Eikä minua itseäni ainakaan sen hajukaan haittaa.

Mandalan teko etenee. Torstai-iltana saamme viikon 6 ohjeen. Teen tätä Drops'n Paris -langasta ja tämänhetkinen halkaisija on n. 60 cm. Saapa nähdä millainen jättiläinen minulla on käsissäni viikon 18 jälkeen, joka onkin viimeinen. Mutta vielä täytyy odottaa 53 tuntia uutta ohjeenpätkää... Sitä odotellessa aloitin eilen (myöhästyneenä - tietty) Garnstudion calin. Siellä virkataan the Meadow -yllätyspeittoa. Palaan siihen myöhemmin, kun olen saanut muut kiinni.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti